Vilka affischkonstnärer döljer sig bakom dessa historiska affischer?
Här kommer en kort liten presentation av konstnärerna. Majoriteten har verkat i skymundan vilket ofta är fallet med beställningsverk. Om traditionella konstnärer har det skrivits hyllmeter men om "efemär" konst är det ganska så tyst. Det skulle vi gärna ändra på.
Iwar Donnér
1884-1964
Donnérs mest kända affisch är förstås "Stockholms Stadshus" som såg dagens ljus 1936. Fyra år tidigare hade han fått i uppdrag att göra en affisch för Skansen. Båda affischerna är starkt påverkade av art deco och är tveklöst bland de mest populära affischer vi har i vår katalog. Men för art deco-intresserade ska man även titta lite extra på de fyra filmaffischer som vi har tryckt upp. Även dessa visar hans egensinne och stora känsla för typografi.
Bengt Brattström 1917-1960
Efter studier på Tekniska Skolan där målet främst var att utbilda sig till teckningslärare valde Bengt att kombinera lärartjänterna på Konstfack och Södra Latin med freelance-uppdrag. Tur för oss! De tre affischer av Brattström som vi hittat är några av de finaste Sverige kan visa upp. Dessutom imponeras vi av att stilarna är så olika. En sann reseaffischkonstnär!
Erik Heffer 1909-1995
Erik Heffer är en av Sveriges mest betydande reklamkonstnärer. Han hade förmågan som få att se "bortom produkten" och var stilbildande när stora beställare som tex Statens Järnvägar ville marknadsföra sig. Resten av Europas järnvägsbolag låg långt före i konsten att ta fram modern reklam men med Heffers geni kom vi ifatt och i vissa fall förbi.
Curt Blixt 1912-2010
Curt Blixt var anställd illustratör på Esselte och en av 50 specialinbjudna konstnärer till affischtävlingen för Stockholms 700 års jubileum 1952. Vinsten var stor ära och 3 000 kronor. Till jubileet gjorde även Curt ett annat mastodontuppdrag: en karta över Stockholm som skulle visa utvecklingen och händelser i Stockholm över 700 år. En makalös prestation!
Inga-Great Solbreck-Möller 1918-1995
De var inte många kvinnor som tog sig fram inom illustration och affischproduktion på 1940-50 talet. Och om de lyckades slå sig fram så var det ofta inom klädesindustrin och modetidningar. Men det fanns undantag. Ett lysande sådant var Inga-Greta Solbreck-Möller som under många år arbetade hos Anders Beckman där hon var flitigt anlitad av Philips radiorör, bland många andra. Hon deltog i 1952 års tävling för SAL och placerade sig "topp 10" med denna supercoola affisch med titeln "Have a Good Time".
Hans-Erik Olsén 1911-1983
De allra flesta konstnärer inom affisch-eliten var bosatta i Stockholm och lite var det en klubb för inbördes beundran. Men när Hans-Erik Olsén började göra sig ett namn uppmärksammades det även i huvudstaden och 1945 valdes han in i Svenska Affischtecknares förbund (SAFFT) som den ende som inte var skriven i Stockholm.
Göte Hennix 1902-1997
Lika musikalisk som konstnärlig lagd och hela tiden nyfiken på hur hans kreativitet kunde få utlopp. Men det är som affischkonstnär på besök i Åre 1936 där han utförde väggmålningar på Hotell Diplomat som han även gjorde denna underbara affisch. Det finns fler fina affischer av Hennix som vi är på jakt efter, vänta bara!
Hjalmar Thoresson 1893-1943
En naturbegåvning som redan i tidiga tonår fick plats som lärling på tryckeri. Efter att några år ha arbetat på Esselte Wezäta i Göteborg gick flyttlasset till Stockholm och snart därefter startade Hjalmar egen framgångsrik ateljé. Tyvärr drabbades han av TBC och dog endast 49 år gammal.
Gunnar Dahlin 1911-1994
Som 16 åring fick Gunnar plats som illustratör på den ansedda reklambyrån Erwaco. Under åren byttes det arbetsplats, bla till Törnbloms annonsbyrå för att på sedan återvända till Erwaco. Gunnar var en naturbegåvning med en fantastisk känsla för stil och humor i sina affischer och vi är mycket glada över att få förtroendet att ha 3 av hans finaste affischer i vår katalog.
Fritiof Pedersén 1923-2018
När Fritiof söker jobb efter Tekniska skolans 5 åriga utbildning annonserar Svenska Amerika Linien om en reseaffischtävling. Han vinner tävlingen och blir 5000 kronor rikare men framförallt så skapar han sig ett namn som gör det lättare att dra till sig uppdragsgivare. Bl.a Expressen anlitar honom och han skapar den första stortavlan, 3 gånger så stor som det vanliga formatet.
Christina Hagberg f. Sundström 1931-2014
Christina föddes i Flandern och kom som nioåring till Sverige. Efter att hon gått ut Konstfack arbetade hon på en annonsbyrå och senare som frilans där hon fick uppdraget att illustrera för det nystartade Hennes & Mauritz vilket tog upp hela hennes produktion under fem år då nya annonser skulle tas fram varje vecka. Som tur är hann hon i alla fall göra en och annan affisch!
Erik Ölmebo 1907-1997
Efter avslutad utbildning på Konstfack 1938 fick Erik anställning på Svea annonsbyrå i Stockholm. Via jobb på Gumaelius hamnade han sedan i Jönköping för att snart därefter ta anställning på Svenska Telegrambyrån i Karlstad där han arbetade fram till pensioneringen 1972.
Sven Sidén 1911-1969
Sven Sidén anställdes som tidningstecknare vid Nya Samhället i Sundsvall 1938-1943 och bytte sedan till Skånska Dagbladet för att 1948-58 arbeta för Morgontidningen i Stockholm. Som många anställda illustratörer var han även freelance och skapade affischer, illustrationer till böcker och mycket annat.
Ernst Åkerbladh 1890-1969
Troligen var det så att denna underbara affisch var betalning för hyra av ett sommarhus för familjen Åkerbladh någon gång under 30-talet. Saltsjölbaden låg långt från ära och redighet och behövde marknadsföring för att få intressenter och Åkerbladh ställde upp med ett antal underbara affischer.